Zajęcia sensoryczne- fakty i mity
Prawidłowa integracja sensoryczna jest bardzo ważna dla rozwoju małego dziecka. W późniejszym życiu przyczynia się łatwiejszego nabywania nowej wiedzy i umiejętności, podnosi komfort naszego życia. Nic dziwnego, że rodzice niemowlaków i małych dzieci, chętnie biorą udział w zajęciach sensorycznych.
Obecnie panuje moda na sensorykę, dlatego często określenie „sensoryczne” jest nadużywane w celach marketingowych. Powoduje, to chaos informacyjny, a rodzice nie do końca wiedzą, czego tak naprawdę powinni się spodziewać po zajęciach sensorycznych. Wokół zajęć sensorycznych narosło wiele mitów. Przez co rodzicom ciężko jest określić czy zajęcia, w których uczestniczą są faktycznie sensoryczne czy tylko się tak nazywają.
Dlatego dziś przedstawiam Wam listę faktów i mitów na temat zajęć sensorycznych dla maluchów z perspektywy terapeuty integracji sensorycznej.
FAKTY i MITY na temat zajęć sensorycznych
1. MIT- Podczas zajęć sensorycznych, stymulujemy 5 zmysłów.
Podczas zajęć sensorycznych stymulujemy zmysły, ale mamy ich aż 7 (a nawet 8)! Po za powszechnie znanymi zmysłami, takimi jak: wzrok, słuch, smak, węch, dotyk, mamy jeszcze zmysł równowagi oraz czucia głębokiego. Co ciekawe, zmysł równowagi, czucia głębokiego oraz dotyku odgrywają najistotniejszą rolę w rozwoju. Wspomniany 8 zmysł, to zmysł trzewny.
2. FAKT- Podczas zajęć sensorycznych dzieci się brudzą.
Zdecydowanie tak, wiele zabaw sensorycznych opiera się na różnego rodzaju masach plastycznych i jadalnych. Świetnie stymulują zmysł dotyku oraz czucia głębokiego. To nie znaczy, że z każdych zajęć dziecko musi wyjść umorusane.
3. MIT- Podczas zajęć sensorycznych, trzeba stymulować wszystkie zmysły, im więcej, tym lepiej!
W czasie zajęć pobudzamy różne zmysły, ale nie wszystkie naraz. W jednym czasie, możemy stymulować dwa maksymalnie trzy zmysły. Podczas zajęć sensorycznych powinien być zachowany umiar, aby nie przestymulować dzieci. Efekciarskie zajęcia, na których dzieje się „wszystko naraz”, są przygotowane, po to żeby zrobić wrażenie na rodzicach, a nie zadbać o rozwój dziecka! Niemowlaki i małe dzieci potrzebują czasu i przestrzeni, aby spokojnie poznawać i doświadczać nowych bodźców.
4. FAKT- Na zajęciach sensorycznych wykorzystywane są przedmioty codziennego użytku.
To prawda, rodzicom często wydaje się to dziwne, ale proste przedmioty są dla dzieci bardzo ciekawe. Mają różne kształty i nieznane dla nich faktury. Pobudzają np. zmysł dotyku czy czucia głębokiego. Mogą być wykorzystywane na różne sposoby.
5. MIT- W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci w rożnym wieku, od niemowlaka po starszaka.
Zajęcia sensoryczne wspierają rozwój niemowlaków i starszych dzieci. To nie znaczy, że w jednej grupie powinny być dzieci w tak różnym wieku. W jednej grupie, powinny być dzieci na podobnym etapie rozwoju, dzięki czemu aktywności będą dostosowane do ich aktualnych możliwości.
6. FAKT- Zajęcia sensoryczne powinny być prowadzone w małych, kameralnych grupach.
W zajęciach zazwyczaj uczestniczy dziecko i rodzic, co podwaja liczbę osób na sali. Zbyt duża liczba osób może być dla małych dzieci męcząca. Podczas zajęć, osoba prowadząca powinna mieć możliwość obserwacji, każdego dziecka. Dlatego optymalna liczba dzieci na zajęciach, to 5-7.
7. MIT- Sala, w której prowadzone są zajęcia sensoryczne, powinna pobudzać wszystkie zmysły.
Pomieszczenie przeznaczone do zajęć sensorycznych, powinno być minimalistyczne. Nie może rozpraszać i odciągać uwagi dzieci podczas zajęć.